Branding voor je webshop

[addtoany]

Droom je al jaren van een eigen webwinkel? Het is tegenwoordig gemakkelijk dan ooit om je eigen webwinkel te starten. In deze blog vertellen je wat je nodig hebt om je webshop te beginnen.

De basis

Ben jezelf woonachtig in Zoetermeer? Het is tegenwoordig dan niet perse nodig om gelijk op zoek te gaan naar een bedrijfsruimte in Zoetermeer. Het internet heeft ervoor gezorgt dat we mobieler als ooit tevoren zijn. Dat betekent dat je gewoon vanuit huis je webwinkel opent. 

Allereerst is het nodig om na te gaan denken over wat je precies wilt gaan verkopen. Het is belangrijk om niet al te breed te gaan en te kiezen voor een nichemarkt. Vervolgens is het belangrijk om erachter te komen of jouw producten wel in trek zijn bij de doelgroep. Hierbij is het belangrijk om de doelgroep goed te definiëren. Waar hecht deze doelgroep zoveel waarde aan en waarom zou de doelgroep bij jou zijn of haar producten bestellen? Maar misschien is het nog belangrijker om erachter te komen waar je doelgroep zich online bevindt. Maak dit allemaal duidelijk en overzichtelijk voor jezelf. 

Unique Selling Points

Om te zorgen dat de doelgroep bij jou koopt is het belangrijk om duidelijke USP’s naar voren te laten komen. Dit is bijvoorbeeld een bepaalde expertise, een persoonlijke benadering, gratis verzendkosten, snelle verzending of lage prijzen.

Branding

Nu je jouw doelgroep en je product(en) hebt bepaald is het tijd om na te denken over de branding van jouw merk. Branding begint met de naam de webshop. De naam van je webshop is ontzettend belangrijk. Het moet een duidelijke naam zijn en het liefst een naam wat gelijk zegt wat je webshop verkoopt. Als je een mooie naam hebt gekozen is het noodzakelijk om te controleren of de naam nog beschikbaar is. Het kan voorkomen dat een naam al wordt gebruikt in dezelfde branche. Bekijk ook of er een domeinnaam beschikbaar is met jouw naam. 

Maar branding is meer dan alleen een merknaam of logo. Branding is het gevoel wat bezoekers krijgen als ze jouw webshop bezoeken. Hierbij gaat het om een bepaalde huisstijl, een belofte en reputatie. Je huisstijl moet aansluiten bij de producten die je verkoopt. Met goede branding maak je van webshop bezoekers niet alleen kopers maar tover je zo om tot fans. Ze moeten zich zo betrokken voelen bij je webshop dat ze het gaan aanbevelen bij vrienden en familie. 

Maar hoe doe je dit precies? Het is belangrijk dat je anders bent dan je concurrenten. Hebben je concurrenten alleen een productbeschrijving bij hun producten? Voeg dan een video wat het product de klant oplevert op basis van ervaringen van andere klanten. Of voeg video’s en/of afbeeldingen toe die laten zien hoe het product past in bepaalde levensstijlen. Hierbij is het uiterst belangrijk dat je doelgroep goed kent en hen weet te raken op bepaalde vlakken. 

Bekijk merken als Apple, Coca Cola of Amazon en analyseer hoe zij de branding hebben ingericht. Probeer gevoel voor branding te krijgen en het zelf toe te passen op je eigen webshop. Wij wensen je veel succes met je webshop.

Over de auteur


Lieke

Lieke

Ik hou van het delen van nieuws. Vooral techniek en internet trekt mijn interesse.